SCMS – BIT KILLER – czyli Urządzenie usuwające zabezpieczenie SCMS – PL

WPROWADZENIE:

Najlepiej zacząć od tego czym jest SCMS: tutaj posłużę się Wikipedią:

SCMS (ang. Serial Copy Management System) to system zabezpieczający przed nieograniczonym kopiowaniem nagrań w formacie cyfrowym. Powstał w odpowiedzi na pojawienie się urządzeń DAT (ang. Digital Audio Tape), które umożliwiały tworzenie cyfrowych kopii każdego materiału. Aktualnie system SCMS można znaleźć w urządzeniach CD, DAT, MD, DCC i innych wyposażonych w port cyfrowy (S/PDIF).

DZIAŁANIE

Sygnał cyfrowy audio w formacie SPDIF, używanym w domowych i półprofesjonalnych systemach audio, oprócz danych audio posiada kod cyfrowy zawierający:

  • informacje o początku każdego utworu – tj. o miejscach, w których zaczyna się każda ścieżka dźwiękowa;
  • informacje o typie źródła z którego pochodzi nagranie – CD, DAT, DCC, MD, źródło analogowe lub inne;
  • znacznik określający czy jest to oryginał, czy kopia;
  • znacznik określający czy kopiowanie jest dozwolone.

Ograniczenie kopiowania polega na ustawieniu znacznika kopiowania złożonego z dwóch bitów w kodzie cyfrowym oryginału i późniejszych kopii.

Znaczniki kopiowania:

  • 00 = nieograniczone kopiowanie
  • 11 = jedna kopia dozwolona
  • 10 = brak możliwości kopiowania

Zasadniczo można wykonać kopię cyfrową płyty CD lub innego nośnika, ale nie można skopiować cyfrowo nośnika, który już jest kopią oryginału (posiada znacznik 10 – „brak możliwości kopiowania”).

Oczywiście można zrobić nieograniczoną ilość kopii swoich własnych nagrań (bit 00). Można także zrobić analogowe kopie oryginalnych płyt cyfrowych, ponieważ system SCMS operuje tylko na zapisie cyfrowym.

Historia

SCMS został stworzony z myślą o rynku amerykańskim, gdzie RIAA, powołując się na prawo autorskie, zabroniła sprzedaży urządzeń DAT. W opinii RIAA, tanie urządzenia cyfrowego zapisu, miały upowszechnić piractwo na ogromną skalę.

W 1987 roku zaproponowano pierwszy system antypiracki. Miał to być specjalny sygnał w wysokich częstotliwościach wprowadzany do utworu. Urządzenia miały wyszukiwać ten sygnał i jeśli nie był obecny w nagraniu, przyjmowały, że nagranie jest kopią i uniemożliwiały jego dalsze powielanie. Propozycja ta wywołała ostry sprzeciw między innymi ze strony Home Recording Rights Coalition (koalicja obrony praw nagrywania w domu) oraz dziennikarzy pism muzycznych i w efekcie nie udało się przeforsować tego rozwiązania. Nie udało się również wprowadzić żadnego urządzenia DAT na rynek amerykański ponieważ RIAA groziła pozwami za samą próbę wypuszczenia takiego sprzętu na rynek.

W końcu, w 1992 roku, RIAA i firmy elektroniczne wypracowały kompromis, który polegał na opodatkowaniu każdego czystego nośnika cyfrowego na rzecz RIAA i przymusowym wprowadzeniu systemu SCMS. Kompromis ten został zatwierdzony prawnie w odpowiedniej ustawie – Audio Home Recording Act.

Ode mnie :

Oczywiście dziś w dobie powszechnych mediów cyfrowych zabezpieczanie to już nie ma większego znaczenie, uznać można je za prymitywne, i nie mające żadnego znaczenia. Płyty kompaktowe już są „przeżytkiem” o takich nośnikach jak MiniDisc, DAT, czy DDC chyba już nikt nie pamięta. Ale na szczęście jest jeszcze grupka miłośników takiego sprzętu. A jakość nagrania jest na pierwszym planie. Kochają stary sprzęt audio który po prostu działa… latami i nie psuje się po 2 latach albo jeszcze wcześniej.

PS

SCMS – jest dalej zawarty w sygnale strumienia cyfrowego.

ZASADA DZIAŁANIA – Konstrukcja:

Jak to zostało określone w opisie powyżej zabezpieczenie stosowane w sygnale cyfrowym to dwa bity z 192 (384bity dla obu kanałów) które informują one odbiornik cyfrowy czy i jak ma być traktowany sygnał wejściowy pod kątem dalszego kopiowania.

I opis pierwszych 16 bitów:

Control word components
Bit Unset (0) Set (1)
0 Consumer (S/PDIF) Professional (AES3)
(changes meaning of control word)
1 Normal Compressed data
2 Copy restrict Copy permit
3 2 channels 4 channels
4
5 No pre-emphasis Pre-emphasis
6–7 Mode, defines subsequent bytes, always zero
8–14 Audio source category (general, CD-DA, DVD, etc.)
15 L-bit, original or copy (see text)

A więc w sygnale należy odpowiednio sterować powyższymi bitami aby uzyskiwać sterowanie jak sygnał ma być interpretowany przez odbiornik pod względem między innymi kopiowania.

Przejdźmy więc do schematu urządzenia :

SCMS bitkill 1_10 23-12-2014_sch

Urządzenie posiada dwa wejścia w formacie SPDIF  elektryczne oraz optyczne. Następnie sygnał  musimy zdekodować odpowiedzialny jest za to IC1 czyli CS8412. Kolejnym etapem jest korekta bitów w strumieniu na bazie mapy sygnału cyfrowego. To zadanie wykonywane jest za pomocą układów IC2 IC3 IC4 IC5 i IC6. Nie będę się tutaj rozpisywał nad szczegółową pracą dekodera, jeśli ktoś chce poznać jak proszę o kontakt.

BIOS a raczej mapę bitową EPROMA tj IC4 można pobrać TU : EPROM

Konfiguracja domyślna dla przełączników powinna wyglądać tak:

S1 : S1-1 OFF S2 : S2-1 OFF S3 : S3-1 OFF S4 : S4-1 ON
S1-2 OFF S2-2 OFF S3-2 OFF S4-2 OFF
S1-3 ON S2-3 ON S3-3 OFF S4-3 OFF
S1-4 OFF S2-4 N.C. S3-4 OFF S4-4 OFF
    S3-5 OFF  
    S3-6 OFF  
    S3-7 ON  
    S3-8 OFF  

 

Płytka drukowana zawiera wszystkie elementy łącznie z transformatorem sieciowym.

(UWAGA na PCB znajduje się napięcie 230 V)

Oto płytka drukowana:

SCMS bitkill 1_10 23-12-2014_brd

ScreenShot_

ScreenShot_(1)

 

WYKONANIE – OBUDOWA:

I teraz na sam koniec obudowa. Została wykorzystana obudowa uniwersalna aluminiowa.

SCMS_1_resize

SCMS_2_resize

SCMS_3_resize

SCMS_4_resize

I na koniec widok z Kamery Termowizyjnej 🙂

FLIR0493

ŹRÓDŁA:

1 . WIKIPEDIA SCMS – https://pl.wikipedia.org/wiki/SCMS

2. WIKIPEDIA S/PDIF – https://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

3. S/PDIF Specyfikacja 1 – http://www-inst.eecs.berkeley.edu/~cs150/fa01/labs/project/SPDIF_explanation.pdf

4. S/PDIF Specyfikacja 2 – SPDIF – spec

5. Specyfikacja cs8412, cs8402, am27c256-90jc

6. Pliki EAGLE : PCB SCMS BIT KILLER

7. Elektor FR – 06/2002  ELEKTOR FR 06-2002 art nr F026062